Meny
21.03.2010

Nytt kart vet alt om deg

Det er ikke tilfeldig hvilke reklamebrosjyrer du får i posten, eller hvilke telefonselgere som ringer. Noen har kartlagt deg.
Hvem får lån, og hvem får ikke? Hvor skal et nytt kjøpesenter plasseres?
  
Svaret ligger i et helt nytt Norges-kart utarbeidet av Experian, verdens største kredittopplysnings- og analyseselskap. Kartet er godkjent av Datatilsynet.
  
– Hver husstand i Norge får en profil basert på blant annet bosted, demografi, inntekt, yrke og familiestatus og over 70 andre variabler hentet fra offentlig tilgjengelige kilder, sier direktør Geir Olav Iversen i Experian Insight as.
  
Med disse profilene kan Experian med stor nøyaktighet beregne omsetningen for planlagte butikker og kjøpesentre på gitte geografiske steder.

Eller hvilke husstander de forskjellige bilforhandlerne bør sende reklame til.


På gatenivå

Av informasjonen lages det detaljerte kart, slik at Experians kunder kan zoome seg inn på gatenivå.
  
– Med slike kart i hånden kan for eksempel valgkampmedarbeidere for et parti bare besøke de husstandene der det er stor sjanse for å sanke stemmer.
  
Experian har delt Norges befolkning inn i 13 hovedgrupper og 44 undergrupper. Ifølge ligningstallene for 2008 tilhører 12,6 prosent av befolkningen kategorien ’’Godt Norsk’’.
  
– Dette er den største kategorien. De som er med her, karakteriseres ved at de helst ferierer i Norge, er tradisjonelle og foretrekker norsk mat.

De er glade i jakt og fiske, bruker penger på vedlikehold av hus og bil, og de hører mer på P4 enn NRK.
  
Den nest største kategorien er ”Samfunnsbyggeren”, med 11,9 prosent av befolkningen.
  
– Her finner vi folk som er fellesskapsorienterte, og som liker å handle på kjøpesentre. De bruker penger på fornøyelser, men ikke på økologiske matvarer.

De går heller på kino og pub enn i teater og på konserter. Dette er en gruppe som foretrekker lokalavisen og kabel-tv.

En kategori som heter ”Lokalpatrioten” har underkategoriene ”Camping og furumøbler” og ”Pendling og tacos”.

– Eksempler på sistnevnte er småbarnsforeldre som bor på Kløfta og jobber i Oslo, sier han.


Solsiden på Sola

Den minste og mest eksklusive gruppen er ”Solsiden”. Den har to underkategorier, ”Irsk setter og Burberry” og ”Praktikant og nyte livet”.
  
– Beskrivelsene kan være litt humoristiske, men de er reelle. De som tilhører ”Solsiden” bor i Oslo vest, på Paradis i Bergen og Sola utenfor Stavanger.

De utgjør bare 3,3 prosent av befolkningen, men sitter på 15,3 prosent av formuen.
  
Experians Mosaic-kart gir også ny informasjon om hvordan folk gjennomlevde finanskrisen.
  
– Vi ser at ”Cityboeren” hadde størst nedgang i nettoformue av alle gruppene i fjor.

Det kan bety at Oslo-folk i denne kategorien fortsatte å kjøpe bolig, mens andre var avventende og satt på gjerdet, sier Geir Olav Iversen i Experian Insight.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no