Meny
24.02.2010

Suksess for nasjonal designbase

Etter å ha vært aktiv i ett år inneholder Designbasen.no nå over 700 av de beste designbyråer og designere fra hele landet.
– Nå er snart hele design-Norge samlet på ett sted, sier prosjektleder Ingjerd Straand Jevnaker i Norsk Designråd.
 
Designbasen.no er en gratistjeneste for å hjelpe designkjøpere og designselgere med å finne hverandre.

Bak designbasen står Norsk Designråd i samarbeid med Innovasjon Norge, NID, Grafill, Designbyråforeningen og NIL.
  
– Dette har blitt en stor suksess! Daglig strømmer det til nye byråer i basen, samtidig som eksisterende brukere stadig legger inn nye caser og arbeider.

Vi har samlet og ordnet en enorm informasjonsmengde på svært kort tid, sier Jevnaker i Norsk Designråd.
  
I Designbasen har hele 520 byråer og designere registrert at de har kompetanse på grafisk design, mens basen også rommer 376 web- og interaksjonsdesignere, 243 industri- og produktdesignere, 207 interiør- og møbeldesignere, 205 animasjonsdesignere og 364 aktører som tilbyr strategisk designrådgiving.
 

Verktøy for næringslivet

Hun er overbevist om at basen vil være til stor nytte for både store og små kjøpere av designtjenester i privat og offentlig sektor, og at Designbasen.no møter et reelt behov for oversikt i en bransje som kan virke uoversiktlig for mange.
  
– Det finnes et stort antall byråer og enkeltdesignere over hele Norge, og disse er svært spredt både geografisk og på ulike kompetanseområder.

Gjennom vår base blir dette for første gang tilgjengelig for designkjøpere ved et par tastetrykk, samtidig som designere nå har fått et unikt verktøy for lokal og nasjonal markedsføring, påpeker Jevnaker.
  
Prosjektlederen legger til at Innovasjon Norge har begynt å bruke basen når de skal koble bedrifter med passende designkompetanse, og at basen har ført til at det er blitt knyttet flere lønnsomme bånd mellom designbransjen og næringslivet.
 

Fant designpartner

Blant dem som har funnet hverandre, er designbyrået Formfabrikken og dagligvaredistributøren Jensen & Co.

Sistnevnte står bak merkevarer som Odelia, Quaker og Vekk i Morgen og var i markedet for emballasjedesign, designprofil og nettside.
  
– I designbasen fant jeg fram til mindre designbyråer, som var nettopp det jeg lette etter, og som gjerne er vanskelig å finne gjennom nettsøk og i andre kataloger.

Jeg fant flere aktuelle byråer og sammenlignet disse ved å se på arbeidene de hadde lastet opp, og valget falt etter hvert på Formfabrikken, sier Stine Fadum-Aas, kategoridirektør i Jensen & Co.
 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no