Meny
24.02.2010

Høyfast stål effektiviserer avfallshåndteringen

Bruk av høyfast stål utvikles kontinuerlig av konstruktører over hele verden i jakten på lettere, sterkere og mer energieffektive produkter.
Renovasjonsbilprodusenten Labrie Environmental Group fra Canada har lykkes i å redusere vekten på sin nyeste modell med cirka 500 kg samtidig som styrke og kapasiteten på kjøretøyet har økt.
 
Labries nye renovasjonsbil – Wittke Starlight – er en frontlastet modell som ikke bare har fått større lastekapasitet og styrke; designen er også endret og har fått renere linjer og et mer elegant utseende.

Bak disse forbedringene ligger en konstruksjonsidé som øker utnyttelsen av høyfast slitestål, der alle detaljer er optimert for lav vekt og høy styrke.
  
– Vi har økt lastekapasiteten med nesten 700 kg sammenlignet med tidligere modeller, forteller Éric Trembley, markeds- og salgssjef hos Labrie Environmental Group.

Interessen for miljøspørsmål vokser over alt, og renovasjonsbransjen er ikke noe unntak.

Etterspørselen etter kjøretøyer med redusert drivstofforbruk og mer effektiv transport er stor. Valget med bruk av høyfast stål er en fremgang.
 

Optimert konstruksjon

Høyfaste slitestål er et veletablert konstruksjonsmateriale innenfor bransjen og benyttes i utsatte deler, blant annet i gulvet i kjøretøyenes avfallsbeholdere.

Det nye er at Labrie har valgt å benytte samme materiale også i vegger og tak. Det er dette som har gjort det mulig å optimere konstruksjonen og redusere vekten.
  
Det er brukt 3,2 millimeter tykt Hardox 450 slitestål til vegger og tak. I gulvet har konstruktørene valgt å gå opp noe i tykkelse til fire millimeter, som benyttes som generell kvalitet.

I innlastingsrommet og komprimeringsenheten, som blir utsatt for den hardeste slitasjen og kraftige påkjenninger, har man valgt å gå opp ytterligere én dimensjon. Her er det brukt 4,0 millimeter tykt stål i veggene og 4,8 millimeter i gulvet.
  
– Konstruksjonen er både sterkere og tåler mer slitasje og komprimeringstrykk enn tidligere, fortsetter Éric Trembley.

Dette gir mer effektiv lasting, samtidig som den økte styrken reduserer behovet for vedlikehold og reparasjoner.
 

Forbedret konkurransekraft

Også de to store lastearmene som sitter på sidene av kjøretøyet, er produsert i høyfast stål.

Her har Labrie benyttet både tynt og tykt høyfast konstruksjonsstål av kvalitet 690-700 MPa. Materialvalget betyr stor løftekapasitet og raskere lasting til tross for slankere konstruksjon.

De to lastearmene klarer å løfte opp til fire tonn.
  
– Vi er meget fornøyd med resultatet. Det har gitt oss både verdifull, ny produksjonskunnskap og et konkurransekraftig produkt, som er vesentlig lettere og mer lønnsomt for renovasjonsbransjen enn konkurrentenes, avslutter Éric Trembley.

Neste trinn for oss blir å gå videre med våre øvrige modeller og innføre høyfaste stål også der.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no