Meny
13.01.2010

Tradisjonsrik skoprodusent moderniserer

Det svenske familieselskapet Arbesko er den eneste større skoprodusenten som har overlevd med egen produksjon i Sverige etter at svensk skoindustri nærmest har blitt utslettet de siste 50 årene.
Skoproduksjon var - som her hjemme - en betydelig industri i Sverige, og ved forrige århundreskifte var det mange hundre svenske skoprodusenter,  i en næring som sysselsatte flere tusen mennesker. Nå er det knapt en håndfull igjen.

Arbesko har to fabrikker i Sverige og har opplevd en betydelig salgsvekst de senere årene.

Økt eksport til markedene i Europa, økt markedsbearbeiding og økt satsing på forskning og utvikling har bidratt til salgsveksten.

På bakgrunn av dette har fabrikkene over en toårsperiode gjennomgått en totalmodernisering.

Det er investert i nye PU-sprøyter (maskin som sprøytestøper yttersålene på skoene), nye formserier (som bestemmer yttersålens design), nytt helautomatisk transportsystem, ombygging og tilpasning av lokaler og nye topp moderne fasiliteter for F&U-avdelingen.
  
Fabrikkene er totalmodernisert og fremstår nå som Europas to desidert mest moderne skofabrikker.

Totalt er det gjort investeringer for omtrent 15 millioner kroner. Arbesko AB eies av familien Geisler og er nå ledet av femte generasjon skoentreprenør, Peter Geisler. Arbesko har 200 ansatte og omsetter for ca. 280 MSEK.
  
Odd E. Hanssen, som er markedsansvarlig for Arbesko i Norge, sier: – Moderniseringen har skapt bedre flyt i produksjonen.

Kapasiteten er økt, samtidig som produktene vi produserer, har en jevnt høyere kvalitet.

Vi har færre produksonsstans og færre problemer ved oppstart etter stans. Investeringen i nye PU-sprøyter og formserier gir oss en unik fleksibilitet.

Etterspørselen styrer produksjonen av hvert enkelt produkt, og om noe uforutsett skulle inntreffe, kan vi raskt legge om produksjonen fra den ene fabrikken til den andre.   
  
Moderniseringen har også bidratt til en bedre arbeidsdag for kollegene i fabrikkene, de produserer flere skopar per dag, men føler de har bedre tid og er mer effektive.


Fortsatt en håndverkerkunst
Men, sier Hanssen og blir entusiastisk: – Vi kan ha de beste maskinene på markedet, men det er menneskene som får maskinene til å utføre jobben, som er den virkelige verdifulle ressursen vår.

Det å lage sko som er ergonomisk riktige, som gir støtte og stabilitet og riktig avlastning på muskler, sener og ledd, sko som er komfortable,  og som har de riktige funksjonene og den riktige kvaliteten, det krever sin håndverker.

Du, må huske på det, forsetter Hanssen, – at vi må ha ca. 65 forskjellige arbeidsmoment på å produsere én sko, det er fra vi begynner å stanse ut skinnet og frem til skoene ligger i esken, klare for salg.

Vi bruker ca. 70 minutter på å produsere et par vanlige vernesko og litt lengre tid på våre vintersko.

Det sier seg selv at det kreves en fagperson til å utføre arbeidet. Det er ikke slik at vi kan putte alle skoens bestanddeler i en maskin og få et ferdig skopar ut på andre siden.

Å produsere sko på Arbesko-måten, har alltid vært – og vil alltid være – et krevende håndarbeid.


Ergonomi er viktigere enn design

Arbesko produserer sko som er ergonomisk riktig bygd.

Produksjonsmetoden heter ”klisterpinning”, og det er en produksjonsmåte som de fleste skoprodusenter dessverre ikke behersker.

Når man klisterpinner en sko, får man en sko som er ergonomisk riktig oppbygd, og som gir kroppen riktige støtte, stabilitet og avlastning.

Ved vanlig gange belaster man foten med 1 1/2 ganger kroppsvekten, og dersom man har sko uten riktig konstruksjon, vil man oppleve smerter og ubehag, spesielt om man går på et hardt industrigulv.
  
De fleste verneskoprodusenter benytter seg nå av en rimeligere produksjonsmetode, der man ikke har på langt nær så mange arbeidsmoment som ved klisterpinning. Dessverre får man heller ikke et like godt produkt.
  
Hanssen sier at sluttbrukernes prisfokus absolutt må ta en del av skylden for at tidligere velrennomerte skoprodusenter har gått over til billigere produksjonsmetoder.

– Dette har de gjort for å beholde marginene sine, samtidig som de tekkes sluttbrukernes prisfokus. Heldigvis ser vi nå en endring, der sluttbrukerne faktisk fokuserer på de viktigste tingene ved en vernesko, avslutter Hanssen.
  
– Arbesko har alltid satset på ergonomi, funksjon, komfort og kvalitet; det er dette som danner basis for vår filosofi, sier Tore Snildal, kollega av Odd E. Hanssen.

– Vi er også opptatt av design på produktene våre, men dette må ikke gå på bekostning av vår grunnfilosofi om skoproduksjon.

Vi skal lage produkter som skal være sikre, og som tilfredsstiller våre kunders krav til sikkerhet, helse og ergonomi.

Svært mange går i dag på harde industrigulv i 8–9 timer hver dag, og dette er fysisk krevende på kroppen. Har du sko med en dårlig konstruksjon, vil dette tære på kroppen, humøret og overskuddet.

I de verste tilfellene ender det med kostbart sykefravær for bedriften og med smerter og ubehag, behandlinger, omskolering og i noen tilfeller trygding av arbeidstakeren.

Snildal mener folk flest med fordel kunne vært noe mer bevisste i gjerningsøyeblikket ved innkjøp av sko som skal brukes 2000 timer i løpet av et år.

– Litt mindre fokus på farger, vekten i antall gram, ungdommelighet og design, og noe mere fokus på ergonomi og funksjon ville ha spart mange for skorelaterte plager, sier Snildal.
  
Han forteller videre at de er  ute hos sluttbrukere hver dag og ser mange problemer med feil skovalg.

Vi kan hjelpe de fleste, ikke alle, men minst 70 % prosent av alle skobrukere i Norge, sier han.


Fortsatt forskning og utvikling

Arbesko satser på en konstant forskning- og produktutvikling og er i dag en av de verneskoprodusentene i Europa som følges tettest av konkurrentene.

I sin utvikling og produksjon samarbeider Arbesko med materialforskere, medisinsk ekspertise, ergonomer, fysioterapeuter, bedriftshelsetjenester, sluttbrukere og deres arbeidsgivere.

Dette danner en unik base for utvikling og utprøving av nye løsninger.
  
Forskningen og utviklingen har resultert i flere egne oppfinnelser og unike konstruksjoner.

Mest kjent er nok støtdempingssystemet Energy Gel og Energy Gel Duo.

Studier har vist at systemet har gitt reduksjoner i antallet sykefraværsdager som hadde sin bakgrunn i muskel- og skjelettplager.


Avtale med Volkswagen

– Arbesko er et selskap i stadig utvikling, og de seneste årene har vi blitt et mer moderne selskap, sier Hanssen og legger til:

– Vi har økt vår eksport og fokusert på F&U, noe vi også kommer til å gjøre i fremtiden. Vi har som én av fire produsenter skrevet kontrakt med Volkswagen. Det gjelder leveranser av våre vernesko.

Denne avtalen vil styrke vår eksport ytterligere, og når vi nå ser resultatene av vårt arbeid og høster internasjonal suksess, har vi flere store markeder å vokse på, avslutter Odd Hanssen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no