Meny
14.12.2009

Olympic Hera – et nytt miljøskip til Olympic

Byggnummer 284 Olympic Hera ble overlevert fra Ulstein Verft til Olympic Shipping 9. november i år. Skipet er søsterfartøyet til Olympic Zeus.
Det var i desember 2006 at Olympic Shipping bestilte to store, avanserte
ankerhåndterings- og konstruksjonsfartøy av typen ULSTEIN A122 fra Ulstein Group.
   
– De to komplekse og miljøvennlige skipene kan ta utfordringer ved avanserte operasjoner, også på de største havdyp, og de er en styrke for flåten vår.

Olympic Zeus har innfridd forventingene våre, og vi ser fram til også å kunne tilby Olympic Hera til markedet, sier reder Stig Remøy i Olympic Shipping.
  
– Der er knapt andre ankerhåndteringsfartøy i Nordsjøen i dag som vil kunne konkurrere med Olympic Hera og Olympic Zeus på drivstofforbruk.

Fra erfaringene med Olympic Zeus i Nordsjøen ser vi at fartøyet kjører dieselelektrisk i 80 % av tiden.

Vi har tall på at forbruket da ligger om lag 50 % lavere enn hos konkurrerende fartøy som følge av den typen hybridløsning det er utstyrt med, og da er det ikke vanskelig å få oppdrag, forteller senior visepresident Runar Stave i Olympic Shipping.


Arbeider i dybden
Et fartøy av typen ULSTEIN A122 er 93,8 meter langt, 23 meter bredt og måler ti meter fra hoveddekket til kjølen. Fartøyet vil kunne utføre ankerhåndterings-, supply-, subsea- og ulike typer konstruksjonsoperasjoner.

Slepekraften er på om lag 260 tonn. Olympic Zeus og Olympic Hera kan utstyres med en 250 tonns hivkompensert offshorekran og to A-rammer av ulike slag.

Skipenes store dimensjoner gir stabilitet, og sammen med den ekstra kraften blir fartøyene særskilt godt rustet til å utføre operasjoner på store dyp.
  
– Vi var de første kundene til Ulstein Design ved oppstarten deres for om lag ti år siden og fikk i 2002 ankerhandteringsfartøyet Olympic Pegasus og Olympic Hercules av typen ULSTEIN A101.

De gjør en god jobb, men markedet har endret seg. Mens en tidligere utførte operasjoner ned til inntil 1000–1500 meters dyp, arbeider en nå stadig oftere med avanserte undervannsoperasjoner ned til minst 2000–4000 meter.

Da trenger vi enda større fartøyer med stor kapasitet. Med én stor 500 tonns og to 450 tonns tromler har vinsjen på fartøyene enorm kapasitet.

På grunn av de to nybyggene er vi nå en av verdens ledende innenfor operasjoner på dette dypet, forteller Remøy.


Grønne operasjoner

Olympic Zeus og Olympic Hera er de første ankerhåndterings- og konstruksjonsfartøyene med denne type dieselmekanisk/dieselelektrisk hybridløysing på framdriften.

Propellene blir enten drevet direkte av dieselmotoren eller av en elektrisk motor som får strøm fra generatorsettene. De to modusene kan også kombineres.
  
– Systemet er skreddersydd for å passe til fartøyenes skiftende arbeidsoperasjoner, sier visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulstein Group.

– Fartøyene bruker lite drivstoff, har lave NoX -utslipp og fyller DNVs krav om Clean Design. Vi kaller konseptet for ”Grønne operasjoner”, og det er utviklet i samarbeid mellom Olympic Shipping og Ulstein Group, forteller Ulstein.   
  
Runar Stave supplerer:

– Bare ved noen få operasjoner trenger fartøyet den ekstra kraften fra hybridløsningen. Dette gir mange tusen liter spart drivstoff hver eneste dag.

Vi ser nå at andre også kommer inn på markedet med hybridfartøyer, og det er vi glade for. Dette er til det beste for miljøet, understreker Stave.
  
– Olympic Zeus har vist at dette er rett vei å gå, og når vi nå også har fått Olympic Hera i flåten, er jeg overbevist om at vi valgte rett designselskap og skipsverft, smiler Stig Remøy.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no