Meny
14.12.2009

500 000 har mistet mobilen de siste tre årene: 2,7 millioner passordbeskytter ikke mobilen

Til tross for at en halv million nordmenn har mistet eller blitt frastjålet mobilen i løpet av de tre siste årene, og at mange har sensitiv jobb- og privatinformasjon på den, unnlater fire av fem å beskytte innholdet med passordfunksjon.
Det viser en landsdekkende undersøkelse InFact har gjennomført for MobilData.

MobilData, som har spesialisert deg på mobile løsninger for SMB-markedet, har gjennomført undersøkelsen for å få et innblikk i nordmenns forhold til mobilsikkerhet i en tid der endret bruksmønster gir økt sikkerhetsrisiko.

Kjeden mener funnene er urovekkende og gir noen enkle, men viktige sikkerhetsråd for både bedrifter og privatpersoner.


Større risiko med endret bruk

Nordmenn er på verdenstoppen i bruk av smarttelefoner og bruker mobiltelefonen til stadig flere jobb- og privatformål.

Ikke bare utnytter mange fordelene av e-post og andre jobbapplikasjoner. Også tjenester som sosiale medier og kontofon brukes stadig mer via mobilen.

For eksempel er antallet Facebook-brukere i Telenors nett raskt økende og utgjorde i august over 147 000 abonnenter. Mange har også tilgang til for eksempel bank- og betalingstjenester via mobiltelefonen.
  
Likevel viser MobilData-undersøkelsen at hele 2,7 millioner nordmenn over 18 år med mobiltelefon (79,7 prosent) ikke bruker det mest elementære sikkerhetselementet på mobiltelefonen, nemlig kodelåsen som krever identifisering med passord.

Og det slurves mest i aldersgruppene med flest yrkesaktive.

Telefoner på avveie kan derfor gi uvedkommende enkel tilgang til sensitivt innhold som gjør både brukeren og arbeidsgiveren mer utsatt for alvorlige, kriminelle eller pinlige hendelser.

Noen eksempler er svindel, identitetstyveri og industrispionasje.


- Åpen dør til privat- og jobbinfo

Til tross for at svært få bruker passordbeskyttelse og en halv million nordmenn (15 prosent) har opplevd å miste mobilen i løpet av de tre siste årene, oppgir paradoksalt nok fire av ti å ha privatinformasjon på mobilen som de ikke ønsker skal komme på avveie.

Av de yrkesaktive som oppgir å ha jobbrelatert informasjon på mobilen som de ikke ønsker skal komme på avveie, svarer færre enn to av ti at deres arbeidsgiver har en løsning som kan fjernslette innhold på mobilen om den kommer på avveie.
  
– Mobilen brukes stadig mer som en liten PC, og uten sikkerhetstiltak er den som en åpen dør til brukerens privat- og yrkesliv.

Sikkerhetstiltak for mobiltelefoner bør være like obligatorisk som virusprogrammer og brannmur på PC, sier kjedeleder Espen Takla i MobilData.
  
Ifølge MobilData gjør kombinasjonen av utvidet og mer avansert bruk, høy tapsforekomst og mangel på elementære sikkerhetstiltak det nødvendig for folk flest og deres arbeidsgivere å våkne og ta ansvar.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no