Meny
07.07.2009

TINE Meieriet Øst Sem: fjerner plukkfeil med stemmebasert løsning

TINE Meieriet Øst Sem, som tok i bruk stemmebasert løsning fra Consafe Logistics i fjor høst, har redusert plukkfeil med 85–90 %.
– Suksessen i pilotprosjektet gjør at vi vil installere løsningen på våre øvrige 22 produksjonsanlegg over hele Norge i løpet av 2010, sier systemkonsulent for Industriell IT hos TINE, Glenn-Ove Forsland.

TINE Meieriet Øst Sem utenfor Tønsberg, som er et av selskapets største plukklager i Norge, valgte løsningen fra Consafe Logistics for å effektivisere logistikkrutinene på lageret.

Tidligere ble plukkingen utført ved hjelp av papirlister og avkrysning. Etter innføringen av stemmeutstyrt plukk har de manuelle rutinene blitt erstattet med en elektronisk stemmebasert plukkliste, som overføres fra dere ERP-/WMS-system til ekspeditørens øre via et hodesett og en mikrofon.
Systemet forteller hvilke varer som skal plukkes, og hvor de er plassert på lageret.

Robust lageradministrasjonsverktøy
Tine Meieriet Øst Sem utlyste i fjor en offentlig anbudsrunde der ti anbydere konkurrerte om oppdraget. Faktorer som pris, kvalitet, fleksibilitet og robusthet gjorde at Consafe Logistics gikk av med seieren.

Fra i fjor høst ble det innledet et tett samarbeid med TINE IKT, Glenn Ove Forsland i avdelingen utarbeidet et lageradministrasjonsverktøy som sørger for at bestillinger som legges inn i Movex, styres mot systemet til Consafe Logistics.

Det omgjør bestillingene til en stemmebasert plukkliste som overføres til ekspeditørenes ører via hodetelefoner.
  
– Løsningen til Consafe Logistics har et åpent brukergrensesnitt som lett lar seg integrere med vårt foretningssystem og egenutviklede systemer, påpeker Forsland.
  
Retur- og serviceansvarlig Alen Ombasic hos TINE Meieriet Øst Sem berømmer det gode samarbeidet med de ansatte, IKT-avdelingen i TINE og Consafe Logistics. Alle har bidratt til å tilpasse løsningene til brukernes behov, sier han.

Småskalatester
Pilotprosjektet med stemmestyrte løsninger startet sommeren 2008. Det ble nedsatt arbeidsgrupper og utarbeidet en fremdriftsplan.

I løpet av høsten ble det gjennomført småskalatest av løsningen på lageret med to og to medarbeidere.

– Det ble utnevnt superbrukere som fikk opplæringsansvaret for øvrige medarbeidere frem til slutten av oktober/november, sier Ombasic. Han forteller at prosjektet ble lagt på is til over nyttår på grunn av frykten for ustabilitet i forbindelse med julehøytiden.

– Nå er prosjektet testet ut og godkjent at oss. Det fører til at den stemmebaserte løsningen vil bli tatt i bruk på TINES øvrige 22 salgsterminaler første halvår 2010 i god tid før en oppgradert versjon av Movex er på plass.
  
Fosland kan fortelle at det gamle WMS-systemet nå blir erstattet med en egenutviklet WMS-løsning i samarbeid med Consafe Logistics.

Optimaliserer lagerprosessene
– Tidligere benyttet TINE manuelle lister til plukk av varer på lageret. Når varene var ferdig ekspedert, ble plukklistene levert til ekspedisjonskontoret, som behandlet dem manuelt før fakturering.

Med dagens stemmebaserte plukk er lagerhåndteringsrutinene forenklet. Løsningen inneholder også automatisk fakturering som vi vurderer å ta i bruk i løpet av høsten, sier Forsland.

Han legger til at alle de 45 ansatte på lageret har sin egen stemmeprofil.
– Tidligere tok det nærmere 14 dager å gi våre vikarer opplæring i våre plukkrutiner. Med det nye systemet tar denne operasjonen to timer, sier Forsland.

Mindre sykefravær
– Hvilke resultater har dere oppnådd ved å redusere plukkfeil med 85–90 %?
   – Reduksjon i plukkfeil har resultert i større tilfredshet i kundebasen og har gitt en betydelig reduksjon i driftskostnadene.

Dette reduserer blant annet behovet for ekstra kjøringer til våre kunder. Vi har også avviklet to stillinger som kontrollører, siden årsskiftet som følge av mindre plukkfeil.

Svinnprosenten har også gått dramatisk ned, og HMS er blitt styrket. De ansatte har hendene og øynende frie og jobber i riktig arbeidshøyde.

Resultatet er færre belastningsskader og mindre sykefravær. På sikt vil dette øke effektiviteten på lageret, mener Ombasic.

Går ikke ut over trivselen
– Hvordan har løsningen påvirket trivselen blant de ansatte?
    – Systemet er meget brukervennlig, og plukkerne kan når som helst stoppe plukkingen, sette systemet på vent og ta en pause etter behov uten av det presser dem til å yte mer.

Det sosiale miljøet er derfor godt ivaretatt, sier Ombasic. Han forteller at bruken av stemmebasert plukk vil øke produktiviteten med ca. 25 % og forbedre nøyaktigheten med ca. 99,99 %.

– I løpet av 6–12 måneder vil investeringene være tilbakebetalt, avslutter han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no