Meny
06.07.2009

Behandling av lensevann: separering med sentrifugalkraft eller tyngdekraft?

Utslipp av lensevann med et oljeinnhold på mer enn 15 ppm i havet (mindre i sensitive havområder) er strengt forbudt ved internasjonal lov og underlagt store bøter.
Alle skip må ha systemer for behandling av lensevann, og for å eliminere ineffektive løsninger må utstyret være testet og typegodkjent i henhold til MEPC 107(49).

Enkelte systemer fungerer underlig nok ikke like godt når de er installert om bord på et skip som de gjorde under sertifiseringstestene. Hvorfor skjer dette?

Et annet spørsmål: Hvorfor investerer enkelte skipsredere i dyrere teknologi når det finnes billige, godkjente behandlingssystemer for lensevann på markedet?
Først er det verdt å ta en titt på det store bildet.

Hva er egentlig lensevann?
Dette er vanskelig å definere. For femti år siden bestod lensevann hovedsakelig av dieselolje og vann.

I dag kan det være en blanding av vann, drivstoffolje, smøreolje, hydraulisk olje, oljetilsetningsstoffer, kjemikalier, katalytiske finpartikler, sot og andre partikler (slam). Nå er rensing av lensevann en trefaset separasjonsjobb med slam som den tredje komponenten.
  
Sjøfarten bruker store mengder kjemikalier til rengjøring, service og vedlikehold i maskinrommet, og mange av disse produktene er basert på overflateaktive stoffer.

Derfor bidrar disse kjemikaliene til dannelse av suspensjoner og emulsjoner som er vanskelige å bryte ned i lensevannsystemet på et skip.
  
En emulsjon er en blanding av olje og vann der små oljedråper er fordelt jevnt i den kontinuerlige vannfasen.

Dannelsen av stabile emulsjoner kan gå på akkord med effektiviteten i separasjonsprosessen, og dette blir en utfordring når en emulsjon er stabilisert av overflateaktive stoffer og partikler.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no