Meny
03.06.2009

Stormberg: Kutter årlige lønnsutgifter på 1,5 millioner i administrasjonene og på lageret

– Med WMS-løsningen Effect Warehouse fra Consafe Logistics har vi spart 2–3 stillinger i administrasjonen og på lageret. Det utgjør årlige lønnsutgifter på opp mot 1,5 millioner kroner, sier daglig leder logistikk, Jens Christian Iglebæk hos fritidsklærprodusenten Stormberg i Kristiansand.
Før Effect Warehouse ble installert for tre år siden, skjedde alle ordrebehandlinger med penn og papir.
– Hadde vi ikke valgt nytt lagersystem, ville det fått dramatiske konsekvenser for alle våre logistikkoperasjoner. På det meste ekspederer vi 450 ordrer om dagen. Å skrive ut 450 plukksedler og bokføre hver av dem manuelt inn i vårt ERP-system, Microsoft Navision, er ekstremt ressurskrevende. Bruken av PDA-er og strekkoder har effektivisert lagerdriften, sier Iglebæk. Til daglig har han ansvaret for 22 medarbeidere innenfor logistikk og IT.


Gründervirksomhet
Stormberg ble etablert for ti år siden av gründer Steinar J. Olsen og fire ansatte. I 1998 var salget på 3,8 millioner mot 153 millioner kroner i 2008.
– I år vil vi selge 1,5 millioner sportsplagg til mer enn 600 sports- og barnetøysbutikker over hele landet. Årlig vekst har vært mellom 30 og 40 prosent. Det gjør oss til den desidert største sportsplaggprodusenten i Norge.
Dette er en utvikling vi er svært godt fornøyd med, sier Iglebæk.
– Vi tilbyr kvalitativt gode turklær til overkommelige priser for den jevne forbruker. Vårt langsiktige mål er å bli totalleverandør av turutstyr.
Stormberg har egne butikker i Oslo og Trondheim og et fabrikkutsalg i Kristiansand. Selskapet har planer om å etablere to nye butikker i Norge.


Tøff konkurranse
– Konkurransen i fritids- og sportsklærmarkedet er tøff, og vi har jobbet aktivt med å øke merkevarekunnskapen om Stormberg. Arbeidet begynner å bære frukter, mener Iglebæk.
– For fire år siden var det bare 57 prosent som kjente til oss. I dag har den økt til 80 prosent. Våre sportsklær har fått en moderne design som treffer markedet godt. Årsaken til vår markedssuksess er en kombinasjon av riktig timing, dyktige medarbeidere og en god posjon flaks. Vi har gått uortodokse veier i markedsføringen av våre produkter. Samtidig har vi valgt på øverste hylle av logistikksystemer.


Effektiv arbeidsflyt
Effect Warehouse er et standardsystem som effektiviserer lagerdriften.
– Alle varer som legges inn og hentes ut av våre lagerreoler, skannes. Det gjør at vi har full oversikt over varelokasjonen, sier Iglebæk.
– Det er ekstremt ressurskrevende å behandle ordrer manuelt. Drag-og-drop-funksjonalitet gjør det også mulig å fordele ordrene etter høyeste eller laveste prioritet. Tidligere måtte vi gjennomgå flere hundre ordresedler manuelt for å finne frem til de rette.
Vi har doblet omsetningen fra 70 til 153 millioner kroner og spart inn nærmere tre årsverk med Effect Warehouse. Uten løsningen ville vi fått store problemer med logistikkoperasjoner på lageret, opplyser Iglebæk.
Iglebæk kan fortelle at Consafe Logistics hele tiden arbeider med å videreutvikle logistikkløsningen. – I løpet av neste år lanseres en ny versjon som vi vil ta i bruk, påpeker han.


Få logistiske utfordringer
Sportsklærne til Stormberg designes i Kristiansand og produseres i Kina. Selskapets kunder er primært norske sportsbutikker.
– XXL Sport og Villmark er den desidert største. Denne våren har sportskjeden åpnet en ny butikk i Kristiansand, så nå har de til sammen 12 butikker i Norge, sier Iglebæk. Han legger til at planleggingen av høst/vinter- og vår/sommer-kolleksjonen starter ½ år før den går i produksjon.
– Produksjonstiden er 3–6 måneder avhengig av produkttype. Vi har få logistiske utfordringer. Containere med sportsklær lastes på frakteskip i Kina og kommer til vårt lager i Kristiansand i løpet av fire uker.


Skal inn på det nordiske markedet
Stormbergs sterke vekst i Norge de siste årene gjør at selskapet vurderer å etablere
seg i det nordiske markedet.
– Innen 2012 skal vi være inne på det svenske markedet. Da må vi utvide vårt produktkonsept med blant annet sko og sekker, sier Ihlebæk. Han kan fortelle at XXL Sport og Villmark neste år vil etablere sportsbutikk i Sverige.
– Her vil vår kolleksjon bli en viktig del av deres produktportefølje, sier han.


Bygger nytt lager
Dagens lager, som er på 3000 kvadratmeter, er i ferd med å bli for lite for Stormberg. I løpet av to år planlegger selskapet å flytte inn i et nytt lager på 10 000 kvadratmeter.

– Med nye produktgrupper er vi avhengige av å utvide lagerkapasiteten. Det nye lageret vil i store trekk basere seg på de samme prinsipper som det gamle.
Vi jobber med å optimalisere lagerlokasjoner, og vi vurderer å ta i bruk den talebaserte løsningen til Vocollect som Consafe Logisticts forhandler i Norge, sier Iglebæk.


Suksess med nettbutikk
Sist sommer tok Stormberg i bruk sin nettbutikk. Fra første stund har det vært en stor suksess.
– Vi budsjetterte med moderate omsetningstall, men allerede etter et snaut halvår oppjusterte vi prognosene og budsjettene, sier Iglebæk. Han ser på nettbutikken som et viktig supplement til butikkleveransene.
– Det var noe støy med løsningen fordi enkelte sportsbutikker satte liten pris på at vi solgte våre produkter via nett til sluttbrukere, sier Iglebæk. Han kan fortelle at den månedlige nettoomsetningen har vært på over1,7 millioner kroner.
– En måned stod den alene for 10 prosent av vår totale omsetning. Med en verdensomspennende finanskrise er det avgjørende å etablere en alternativ nettbasert salgskanal. Vi kan ikke basere virksomheten på noen få store kunder som bare er opptatt av å skvise prisene til et minimum. Da kan omsetningen raskt blir halvert. Derfor må vi ha flere bein å stå på, understreker Iglebæk.


Rekrutterer medarbeidere fra fengselet
Det hører til sjeldenhetene at selskaper gjør noe med de svakeste i samfunnet. Stormberg er unntaket fra regelen. De rekrutterer blant annet medarbeidere med kriminell bakgrunn.

– For noen år siden fikk vi en henvendelse fra kretsfengselet i Kristiansand som hadde en innsatt som snart var ferdig med soning, og som de prøvde å finne arbeid til.
I utgangspunktet var vi skeptiske til henvendelsen, men etter å ha intervjuet vedkommende fikk vi et positivt inntrykk. Han gjennomførte frigangsordningen hos oss og fikk etterpå tilbud om fast arbeid. I dag rekrutterer vi 25 prosent av medarbeidere med kriminell bakgrunn. Nesten ingen av dem har hatt tilbakefall, påpeker Iglæbæk.


Miljøengasjert
Stormberg har også engasjert seg sterkt på miljøfronten. I fjor utarbeidet de et klimaregnskap der målet var å finne ut hvor stort CO2-utslippet var pr. produsert plagg.
– På bakgrunn av disse målingene ble det laget en klima handlingsplan, der vi så på utslippsforbedringer i forbindelse med vår produksjon i Kina. Som følge av 2007-utslippene kjøpte vi en klimakvote på 450 000 kroner. Penger er brukt i et kinesisk prosjekt der metangass fra en lokal søppelfylling brukes til produksjon av elektrisitet, avslutter Iglebæk.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no