Meny
03.05.2009

10 000 flere snøscootere

Antallet snøscootere i norsk natur øker raskt, viser nye tall. Skadene øker, og det er mye villmannskjøring, mener If Skadeforsikring.

Antall registrerte snøscootere har økt fra 53 599 i 2003 til 63 330 i 2008, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Det er en økning på 18,2 prosent.

– Mange av skademeldingene vi får inn, skyldes trolig villmannskjøring.
Vi ser det gjerne på eneulykkene, der skadene kan være mye større en den oppgitte forklaringen skulle tilsi, sier skadeutreder Arne Bengt Johansen i If Skadeforsikring.

Et søk på snøscooter på YouTube gir treff på en rekke norske snutter, med filming av baklengs salto på snøscooter, hopping, og kjøring opp snøskavler som er så bratte at scooteren nesten tipper bakover.
Ferdsel på åpent vann med snøscooter er også foreviget i flere varianter.

– Selv om de fleste kjører snøscooter på en ansvarlig måte, er det ikke tvil om at det er en gruppe unge menn som ser på snøscooteren som et leketøy, sier Johansen.

Det er trolig også denne gruppen en del forhandlere ønsker å kommunisere med når de lokker med verstingscootere og motor på 1000 kubikk.
Scooterne er gjerne utstyrt med singel-sete og belte med ekstra gode gripeegenskaper.


Flere ulykker
If Skadeforsikring registrerte en økning i snøscooterulykker på nesten 36 prosent fra 2007 til 2008. Utbetalingene økte fra 7,8 millioner til 10,9 millioner.

– Eneulykkene utgjør over halvparten av sakene, men vi er forsiktige med å forklare oppgangen som et resultat av mer villmannskjøring.
Blant annet var det lite snø på viddene i Troms og Finnmark på slutten av fjoråret, og enkelte steder ble nærmest bedrevet barmarkskjøring med snøscooter, sier Johansen.

I Norge finnes det ikke noe system for fullstendig rapportering og registrering av personskader på snøscooter ut over de ulykkene som rapporteres til politiet.
Jobben vanskeliggjøres av at en stor andel av skadene trolig forsvinner inn i annen statistikk når kjøringen vært ulovlig.

Skader på snøscooteren som følge av kjøring utenfor oppmerket løype resulterer dessuten i høyere egenandel.

Svenskene har gått mye grundigere til verks og har blant annet avdekket mye fyllekjøring i forbindelse med dødsulykker. Hele to av tre er påvirket av alkohol.


– Ofte noe galt
Forrige helg kontrollerte politiet i Telemark 15 snøscootere.
Og avdekket 15 lovbrudd. To av dem gjaldt mistanke om promillekjøring.

– Når vi stanser en snøscooter for kontroll, er det ofte et eller annet som er galt. Enten er snøscooteren uregistrert, det kjøres med promille eller uten løyve eller førerkort.
Eller vi får tilslag på flere av disse forholdene samtidig, sier miljøkoordinator Bjørn Sørli i Telemark politidistrikt.

I fjor avdekket Statens naturoppsyn betydelig ulovlig kjøring utenfor oppmerket løype i Vest-Telemark. Men Sørli innrømmer at risikoen for å bli oppdaget er liten.

– Kontrollene er få, og miljøer med feil holdninger vet å handle deretter, sier Sørli.

I utgangspunktet skal all ferdsel med snøscooter være nyttekjøring med tilhørende løyve.
Unntaket er oppmerkede løyper der man kan kjøre seg en tur for fornøyelsens skyld. Slike finnes det mange av i Finnmark og Nord-Troms.
Etter hvert har i alt åtte kommuner andre steder i landet også fått slike løyper.

Denne våren skal Stortinget ta stilling til en ny lov om motorisert ferdsel i utmark. Miljøverndepartementet vil trolig gå inn for en innstramming, blant annet av kommuners mulighet til å opprette snøscooterløyper.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no