Meny
03.05.2009

Unge talenter 2009: lovende norsk designfremtid 

Kjøtt dyrket fra stamceller, en panelovn inspirert av forhistoriske leirbål og en grensesprengende sammensmelting mellom tv og internett. Det var beholdningen da årets norske designtalenter ble kåret.
Norges fire mest lovende unge designere akkurat nå er Andreas Langdalen Sørensen (28), Øyvind Østmo (28), Ole Martin Kristiansen (20) og Lars Marcus Vedeler (25).

Under Designdagen onsdag 11. mars i Oslo fikk Langdalen Sørensen og Østmo førsteplass i Unge talenter 2009, mens Kristiansen og Vedeler kom på andre- og tredjeplass.
Dette er Norges mest prestisjetunge konkurranse for unge designere, som arrangeres årlig av Norsk Designråd.
Årets konkurranse var den 18. i rekken

– Årets vinnere av Unge talenter viser at nivået er høyt blant landets unge designere. Dette er navn jeg tror vi kommer til å høre mer fra i fremtiden, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 
Ta med deg varmen
Andreas Langdalen Sørensen og Øyvind Østmo, som sammen vant førsteprisen i årets Unge talenter, har designet en panelovn helt utenom det vanlige.
Ovnen Adax Syklus har nemlig avtakbare varmekassetter som man for eksempel kan varme sengen med om vinteren, eller varme føttene på under morgenstellet på et kaldt bad.

– Det har ikke vært noen vesentlig innovasjon i kategorien panelovn på flere tiår.
Adax Syklus er en helt ny måte å tenke ovn på, ved å gå tilbake til prinsippet med å nyte varme lokalt, for eksempel gjennom en varmeflaske eller et bål, forklarer Langdalen Sørensen.

Ideen er basert på en masteroppgave Langdalen Sørensen og Østmo skrev på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
De gikk igjennom gamle og nye trender for å finne fram til ideer til produkter som kunne være nyttige for folk flest.

 
Stort marked
– Etter hvert begynte vi å se på oppvarming av bolig, og ikke minst opplevelsen av oppvarmingen.
Teknologisk utvikling gjør at vi ikke har den samme interaksjonen med varmekilden som før i tiden, og vi så muligheten til å designe en ovn som gir en moderne og fleksibel gjenskaping av våre gamle og til en viss grad glemte varmetradisjoner, forklarer Langdalen Sørensen.

Etter hvert meldte behovet seg for en partner med teknisk kompetanse, og vestfoldsbedriften Adax, som mottok Merket for god design i fjor, var villig til å bistå.

Samarbeidet med ovnprodusenten ble trukket spesielt fram av fagjuryen, som roser Østmo og Langdalen Sørensen for et håndverksmessig svært godt utført produkt. "Designerne står for konkurransens mest komplette produkt.
Med utgangspunkt i Adax’ eksisterende produkter er det laget noe vi tidligere ikke har sett maken til," står det i jurykjennelsen.

Veien videre for Adax Syklus er usikker, men Østmo og Langdalen Sørensen har søkt patent og håper de kan jobbe med ovnen også i fremtiden.
De mener at markedspotensialet til ovnen er stort.
I 2007 ble det solgt i underkant av en halv million panelovner i Norge alene.

 
Vil ha deg inn i TV-en
Andreplassen i konkurransen gikk til Ole Martin Kristiansen. Han har utviklet et helt TV-konsept, "MI", der både innhold og grensesnitt hentes fra Internett.
– Navnet spiller på engelske "me", altså "meg".
Tanken er at din gamle TV skal tilrettelegges deg, og at dine brukeropplevelser i TV-stua skal økes ved hjelp av eksisterende teknologi, forteller han.

MI er en liten boks som du kobler til TV-en, og som kobler seg opp til Internett gjennom det trådløse nettverket.
Dermed er tv-titteren ikke lenger bare en titter, men kan delta i direktesendte debatter, surfe, skrive filmanmeldelser og selv bestemme hva han eller hun vil se.
For å nevne noen av mulighetene.

 
Potent sammensmelting
– Ved å slå sammen århundrets to kraftigste medier kan vi tilfredsstille de aller fleste behov for underholdning, fastslår Kristiansen.
Han påpeker at selv om det finnes lignende tjenester i dag, er ikke disse brakt inn i TV-stuen der store deler av den voksne befolkningen befinner seg.

– Det var svært viktig for meg at grensesnittet skulle være innlysende for alle, og foreldrene mine ble derfor brukt som prøvekaniner, sier Kristiansen.

 
Kjøttsynder
Hvert år produseres det 229 milliarder kilo kjøtt globalt, og ifølge FN vil tallet dobles innen år 2050.
En firedel av jordens landområder er beitemark, og en tredel av all dyrkbar jord brukes til å produsere dyrefôr.
For hvert kilo kjøtt som produseres, går det med 16 000 liter vann, og metanutslippene fra husdyrhold utgjør hele 18 prosent av verdens totale utslipp.

Dette var det dystre bakteppet da Lars Marcus Vedeler utviklet "Godless", en fiktiv merkevare for kjøtt dyrket fra stamceller.
Hensikten er å tilby bevisste forbrukere et nytt alternativ i ferskvaredisken.

– Kjøtt dyrket i bioreaktorer har et enormt potensial for miljøbesparelser.
Utslipp av metangass kan reduseres dramatisk, og verdens avskogning kan stoppes.
I tillegg vil dyr lide mindre, vi vil kunne redusere husdyrrelaterte sykdommer og vi vil kunne dyrke fram sunnere kjøtt, ramser Vedeler opp.

 
Ønsker å provosere
Han kjører en bevisst konfronterende linje med Godless, som er tredjeårsoppgaven ved Arkitektur- og designhøgskolen.
Ved å legge alle fakta rundt stamcelledyrket kjøtt på bordet, ønsker han å utfordre folks fordommer.

– Dette er et produkt de færreste vil ha i dag.
Noen synes det er ekkelt, mens andre føler at det er å tukle med skaperverket.
Men dette er en kneik vi som forbrukere før eller siden må over, sier Vedeler og påpeker at fenomenet med dyrket mat slett ikke er så fremmedartet som man skulle tro.

– Ost og yoghurt er et resultat av å dyrke bakteriekulturer. Hvorfor skal vi trekke linjen der, spør han.


Kjøttstrikking
Som et resultat av at dyrket kjøtt etter hvert gjør sin entré på markedet, ser Vedeler for seg at en ny profesjon vokser fram: Matskulptører.
Det går nemlig bare an å dyrke muskelvev – ikke blodårer og fettceller – og dette betyr at kjøttet må produseres i tynne ark.

– I stedet for å legge arkene lagvis oppå hverandre er tanken bak Godless å rulle og spinne tynne kjøttråder som deretter kan veves, knytes, strikkes og foldes.
Denne tekstiltilnærmingen vil gi kjøttet ekstra tekstur og åpner for uendelige formmuligheter, forteller Vedeler.

 
Norsk design stilles ut
Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen "Merket for god design og Unge talenter" på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo.
Her vil de tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter 2009, stilles ut – sammen med samtlige av årets mottakere av Merket for god design.

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innenfor norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no