Meny
15.03.2009

Aquamaticdrevet fyller 50 år

Volvo Pentas Aquamaticdrev anses av mange å være 1900-tallets viktigeste innovasjon i båtbransjen.

Systemet finnes i dag i forlystelses- og yrkesbåter over hele verden. I år fyller det berømte Aquamaticdrevet 50 år.

Lenge hadde båtverdnen bare to drivsystemer å velge mellom: enten utenbordsmotorer eller innenbordsmotorer med akselinstallasjon.

Men Jim Wynne og Volvo Penta endret på dette i 1959 gjennom lanseringen av verdens første drev – Aquamaticdrevet.

Den amerikanske ingeniøren og båtentusiasten Jim Wynne var nemlig overbevist om at det skulle gå an å finne en teknisk løsning for å kombinere en bilmotor med et utenbordslignende drev.

Men det var vanskelig å overtale omgivelsene. Jim Wynne presenterte ideene sine for amerikanske produsenter, men fikk ikke noe gehør.


Startet hjemme
Men han var likevel fast bestemt på å virkeliggjøre prosjektet og startet tester på egen hånd hjemme i garasjen sin. Prøvekjøringen viste at ideene fungerte i praksis.

I august 1958 dro Jim Wynne til Europa, og han fikk da muligheten til å presentere sine tanker for den dynamiske og legendariske Harald Wiklund, sjefen for Volvo Penta i 28 år og mannen som forvandlet Volvo Penta fra en lokal motorprodusent til et verdensforetak.

Harald Wiklund forstod straks det kommersielle potentialet i Jim Wynnes idé. Og allerede etter to dager ble det skrevet kontrakt.


Suksess i New York i 1959
Etter intensivt testarbeid høsten 1958 monterte man i dagene før jul sammen det første virkelige drevet, prøvekjørte det, malte det og pakket det ned i en kasse – for videre transport til USA.

Det rakk akkurat tidsnok frem til New Yorks store båtutstilling i begynnelsen av januar i 1959. Det ble straks en suksess.

Under lanseringen de etterfølgende årene økte Jim Wynne intressen for drevet ytterligere ved å vinne flere båtkonkurranser med Aquamatic, ofte i konkurranse med båter med betydelig flere hestkrefter.

Aquamatic fikk også hjelp av at plasten begynte å slå igjennom som produksjonsmateriale for fritidsbåter. Aquamatic passet nemlig perfekt for sportbåter av plast med dypt V-skrog, som ble storselgere i 1960-årene.


Fortsatt utvikling
Volvo Penta har siden introduksjonen i 1959 hele tiden fortsatt å utvikle drevkonseptet – ikke minst gjennom lanseringen i 1977 av den klassiske dieselmotoren MD40.
Aquamaticdrevet hadde til da bare kunnet kombineres med bensinmotorer, men med MD40 og nye drev tok Volvo Penta frem en kraftfull dieselpakke som tok båtverdenen med storm.

Med dieselmotorer og lanseringen av Aquamatic ble det skapt et helt nytt marked der Volvo Penta siden har vært den ubestridte lederen.

1982 ble Duoprop introdusert. Det er et Aquamaticdrev med dobbelt motroterende propeller.
Duoprop innebar et stort utviklingssprang med et sikkert grep i vannet og bedre styning.

I dag har Volvo Penta bransjens bredeste motorprogram for drev, og det omfatter såvel dieselmotorer som bensinmotorer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no