Meny
10.02.2009

Mer malm på skinner med nye vogner

Slankere og lettere vogner som laster 20 prosent mer malm enn før, til tross for uforandret totalvekt.
I tillegg er også vedlikeholdet blitt enklere. Dette er grunnen til at det svenske gruveselskapet LKAB har kunnet øke sine jernmalmleveranser vesentlig.

De nye vognene er produsert i høyfast stål og bedrer transporten på en rekke punkter. Vognkonstruksjonen ble nominert til Swedish Steel Prize 2008.

De nye vognene i høyfast stål går i trafikk langt oppe i nord mellom Luleå i Sverige og Narvik i Norge.

Trafikken på jernmalmbanen er intens, og det er strenge regler for belastningen på skinnegangen.
Høyeste tillatte akseltrykk er 30 tonn. Det betyr at hver vogn kan veie høyst 120 tonn med full last. Men fra en tid tilbake ruller helt nye, betydelig lettere vogner på denne nordlige jernbanen.

Bak endringen ligger et fremgangsrikt konstruksjonsarbeid, der høyfast stål spiller en sentral rolle.

Ved å benytte ekstra høyfast varmvalset stål med laveste strekkfasthet på 650 MPa i vognkorgene er vognenes egenvekt redusert.
Det har ført til mer lønnsom transport i og med økt lastkapasitet både når det gjelder vekt og volum. Kapasiteten målt i vekt har økt med 20 prosent, og målt i volum er økningen ca. 25 prosent. 

Malmen som fraktes, består enten av pellets eller finmalt malm, såkalt "fines". Forholdet mellom vekt og volum er forskjellig for pellets og malt malm.
Derfor er det viktig å ta hensyn til både vekt og volum når man har økt lasteevnen.

– Vi har tatt hensyn til alt innenfor de rammene myndighetene har satt opp for jernbanevogner, forklarer Jonas Finn, prosjektansvarlig for utviklingen av de nye vognene hos LKAB. Vi har også tatt hensyn til at vognene skal være mer effektive og lettere å vedlikeholde.


Lossing på få sekunder
LKAB har økt leveringskapasiteten vesentlig i de senere år, en utvikling som vil fortsette også i de nærmeste årene.

For å lykkes er det nødvendig at transporten kan foregå uten forstyrrelser og med stor effektivitet.
Derfor har konstruktørene lagt stor vekt på å utforme vognene for hurtig lasting og lossing, likeledes at vognene skal kunne gjennomgå service og vedlikehold på kort tid.

Et eksempel på dette er at lasting og lossing kan skje samtidig som toget ruller. Å koble fra en vogn tar bare få sekunder.

Den kontinuerlige og frekvente lastingen og lossingen utsetter vognene for store påkjenninger. I tillegg kommer et meget hardt vinterklima med streng kulde og fuktig havluft, som gir kraftig isdannelse.

– Vi aviser regelmessig med spyling av varmt vann, forklarer Finn. Det er viktig at vannet kan renne raskt unna før det fryser til is.
Derfor har vi utstyrt de nye vognkorgene med dreneringshull og utformet innsidene slik at det ikke finnes lommer som vannet kan samle seg i.


Effektiv konstruksjon
Det ekstra høyfaste stålet som vognkorgen er produsert av, er fire millimeter tykt. Bunnen består av to store luker som åpnes helt ved tømming.

– I de nye vognene har vi fjernet problemet med malm som sitter fast ved tømming, sier Jonas Finn. Det finnes ingen hjørner eller lommer som malmen kan sette seg fast i.

Vognkorgen er bygd som et båtskrog, der korgen støttes av spant som fordeler kreftene fra lasten til chassiset. Løsningen er effektiv og krever ingen utvendige forsterkninger.

Ved produksjonen av vognene benytter man seg av laserhybridsveising og laserskjæring Valgte metoder er laget for å gi slitesterke fuger og minimal varmepåvirkning på det høyfaste stålet.


Raskt og enkelt vedlikehold
Hver vogn går direkte fra produksjon til drift, der alt er nøye planlagt, ikke minst vedlikeholdet.

Alle vedlikeholdstiltak er gjort for å spare tid. Bremseklossene skal for eksempel kunne byttes på et par minutter, uten at vognen må tas inn på verksted.

Overgangen til vogner av høyfast stål har slått godt an og blitt et verdifullt bidrag i LKABs ambisiøse arbeid.
Suksessen med jernbanevognene førte også til at selskapets vellykkede konstruksjon ble nominert til Swedish Steel Prize 2008.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no