Meny
05.01.2009

Docol 1000 LCE – et ultrahøyfast stål med spesielle egenskaper

Bruken av høyfaste stål innenfor bilindustrien og andre industrisektorer fortsetter å øke. I dag brukes disse stålsortene med bruddstyrke på 1000 MPa eller mer, til deler av chassis og sikkerhetsdetaljer, som utsettes for store påkjenninger, for eksempel stolskinner og kollisjonsbjelker.
På grunn av den høye holdfastheten kan man produsere komponenter som er sterkere og dermed sikrere.
Samtidig kan man bruke mindre materiale og dermed oppnå redusert kjøretøyvekt med redusert drivstofforbruk til følge.

Vanligvis oppnår man høyere holdfasthet ved å øke mengden legeringer i stålet. For høyfaste stål betyr dette imidlertid fare for at stålet blir mindre egnet til punktsveising eller lasersveising.

Det er årsaken til at SSAB har utviklet et nytt ultrahøyfast stål, Docol 1000 LCE (low carbon equivalent = lav karbonekvivalent), som har en laveste bruddstyrke på 1000 MPa. Stålets metallurgiske sammensetning er tilpasset nettopp for at det ikke skal oppstå noen problemer med disse sveiseteknikkene.

Takket være den nye metallurgiske sammensetningen og endrede prosessparametre ved fremstillingen har Docol 1000 LCE også fått utmerkede formingsegenskaper, opplyser selskapet.

Bruddtyper ved punktsveising
Enkelte bruksområder innenfor bilindustrien stiller spesielle krav til bruddegenskapene ved punktsveising. En punktsveis kan brytes i forbindelse med en kollisjon.

Det tas i bruk spesielle metoder for å hindre at dette skjer med materialet, om det ikke utsettes for ekstreme krefter. Dessuten er det viktig at samtlige punktsveisinger innenfor en viss struktur oppfører seg likt ved en kollisjon.

Punktsveising kan gi opphav til tre forskjellige typer brudd – sveisefugebrudd, partielt sveisefugebrudd og pluggbrudd. Pluggbrudd er ofte den eneste bruddtypen som kan godtas, fordi man da kan bestemme størrelsen på punktsveisingen.

Høylegert stål er spesielt utsatt for partielt sveisefugebrudd, eller til og med sveisefugebrudd.

Maksimal strekkfasthet og 100 prosent pluggbrudd
– Punktsveising er i dag en av de vanligste sammenføyningsmetodene – spesielt innenfor bilindustrien, sier Tony Nilsson, sjef for avdelingen for sveisesammenføyning hos SSAB Strip Products Division.

– I en lang periode var det vanskelig å bruke høyfast stål innenfor bilindustrien, da man ikke oppnådde 100 prosent fullstendig pluggbrudd under testing.

Med Docol 1000 LCE kan vi i dag garantere kundene våre 100-prosent tilfredsstillende resultat etter sveising av stålet, sier Nilsson og legger til:

– I tillegg til punktsveising kan andre sveisemetoder brukes med godt resultat, takket være de gode sveiseegenskapene til Docol 1000 LCE.

– Når det gjelder raskt avkjølingsforløp etter sveising – f.eks. ved lasersveising – har Docol 1000 LCE store fordeler, avslutter Tony Nilsson.

Forenkler sveisingen av høyfast stål
– Bilindustrien etterspør i stadig større utstrekning ikke bare høy holdfasthet; man forventer at de høyfaste stålene også har utmerkede sveiseegenskaper, sier David Sánchez, Geographical Sales Manager, Light Vehicles & Industries ved SSAB China.

– Før var det ikke problemer med punktsveising, fordi det var så få deler av chassiset som besto av høyfast stål, og disse delene ble sveiset mot mykt stål.

Da bruken av høyfast stål har økt vesentlig siden den gangen, hender det oftere at plater av disse stålene må sveises mot hverandre. Docol 1000 LCE oppfyller alle krav i denne sammenheng, forklarer David Sánchez.

– Kundene våre krever et materiale med gode sveiseegenskaper.
Samtidig får dette ikke gå ut over de mekaniske egenskapene eller formbarheten, påpeker dr Björn Carlsson, teknisk konsulent hos SSAB Germany.

– Med Docol 1000 LCE kan vi tilby kundene et materiale som oppfyller deres krav. Dette er spesielt verdifullt innen sektorer der man før hadde vanskelig for å sveise høyfast stål, fortsetter Björn Carlsson.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no