Meny
07.11.2008

Ny hjullaster fra Case med nyttige brukerfordeler

Med lanseringen av hjullasteren Case 621E i Danmark, Norge og Sverige har den populære Case 721E fått en lillebror.
Den nye modellen skiller seg ut i forhold til forgjengeren i D-serien ved å ha rekke forbedringer når det gjelder komfort, kapasitet og service.

Dette går frem av en pressemelding som forhandleren Scantruck har sendt ut.

Case har lagt ned et stort arbeid i å forbedre kabinene for at de skal bli en god og behagelig arbeidsplass.

Case 621E har større vindusareal i førerhuset enn tidligere modeller slik at føreren har bedre utsyn.

Det gjør det enklere å håndtere maskinen, samtidig som det gir større sikkerhet under arbeidet.

Betjeningspanelet er nydesignet for å bli mer brukervennlig.

For eksempel er de tidligere grafene på instrumentet nå avløst av visere som er både enklere og raskere å avlese.

E-modellene har også en såkalt "ride control".

Enkelt forklart betyr det at føreren kan unngå rystelser som oppstår når han kjører med materiale i skuffen.

Han kan velge å ha den koblet til hele tiden eller å la den koble seg til automatisk ved en hastighet på 4,8 km i timen.

Modellen fås også i en EXT-utgave, noe som innebærer at redskapene kan fastholdes i vannrett stilling under arbeidet.

En liten finesse er at det bak setet er en kjøleboks til matpakken og annet som det er godt å ha i nærheten av førersetet.

Selvdiagnostisering

Også på servicesiden er det nyheter.

Hjullasteren er nå selvdiagnostiserende.

Hvis det oppstår problemer med motor eller hydraulikk, får føreren direkte beskjed om dette i displayet som viser kjørehastighet og antall kjørte timer.

Motoren er plassert bakerst som kontravekt, noe som også letter det daglige ettersynet, som føreren kan klare fra bakken.

Avtappingene er ført ut på siden av motoren, slik at også disse kan nås fra bakken. Det samme gjelder for smøringen.

Spesiell motor

Motoren er av den forholdsvis nye typen Tier III-diselmotor, som tilfredsstiller EU-kravene mht. forurensing.

Hjullasteren har fire innstillingsområder som føreren kontrollerer fra førerhuset: Et økonomiområde der motoren bruker minimalt med brennstoff.

Så kommer et standardområde, der effekten er sterkt økt.

Med autopower velges automatisk den mest hensiktsmessige effekten i forhold til de kravene som stilles til maskinen – her er kapasiteten størst.

Endelig har den også en tomgangsfunksjon der motoren nedsetter brennstofforbruket til et absolutt minimum.

Dermed reduseres forurensingen vesentlig.

Case 621E veier 12,5 tonn og har en løftekapasitet på opp til 10,5 tonn.

Salgsdirektør Peter Daugbjerg i Scantruck forteller at den nye Case 621E er en etterlengtet modell som supplement til storebroren 721E.

– Case 721E er vår absolutt mest solgte hjullaster og kom på markedet for noen måneder siden.

Brukerne har spesielt ventet på at de nye funksjonene i E-serien skulle komme i 621-modellen.

Det er en maskin som kan benyttes til mange forskjellige oppgaver innenfor bl.a. grus- og sandgraving, fôring og jordarbeid generelt, sier Peter Daugbjerg, og legger til at en modell 521E ventes på det norske markedet i løpet av våren.

Den veier 10 tonn og brukes med skuffe fra 1,5 til 2 kubikkmeter.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no