04.09.2008
Schneider Electric styrker sitt merkenavn
Schneider Electric-konsernet opplyser til Ny Teknikk at de har doblet omsetningen de siste fire årene.
Produktspekteret skal nå styrkes, og samtidig skifter gruppens varemerker navn til Schneider Electric.
– Som en følge av ekspansjonen og den positive utviklingen vil konsernet nå satse på å samle alle sine kjente merkenavn i ett: Schneider Electric.
Dette opplyser markedsdirektør Steinar Bakke. Prosessen begynner i 2008 og vil fortsette i flere år fremover.
Målet for prosjektet er å oppnå synergieffekter, skape et sterkt merkenavn og forenkle markedsføringen.
Norwesco blir til Schneider Electric
– Allerede i høst vil Norwesco begynne å ”migrere”, det vil skifte navn og styrke seg med ny teknologi og flere funksjoner.
Schneider Electrics installasjonsmateriell skal tilby sluttbrukeren økt komfort, enkel installasjon og mulighet for å spare energi, sier Bakke.
Også en del produkter fra Merlin Gerin og Telemecanique vil i løpet av høsten 2008 få ny forpakning med bare Schneider Electric-logo.
– Det er viktig å poengtere at produktet inni foreløpig vil være likt det gamle, og el-nummeret beholdes, tilføyer Bakke.
Ny visjon og strategi
– Schneider Electric har som visjon å hjelpe samfunnet med å oppnå mer med mindre bruk av ressurser, sier Bakke.
Det dreier seg både om å effektivisere bruk av strøm og samtidig utnytte ressurser bedre. Vi vil gi kundene en konkret gevinst ved hjelp av brukervennlige og innovative løsninger.
– Høy produktkvalitet og god kundesupport er alfa og omega for våre kunder. Vi bestreber oss derfor på å besvare telefoner raskest mulig og måles på det.
I vårt kundesenter er det mange kompetente og engasjerte medarbeidere som har hundre prosent fokus på å gi kundene den støtten de trenger – både når de velger produkt og etter kjøpet, poengterer Bakke.
Investeringer i forskning og ny teknologi
Ny Teknikk får opplyst at forskning, kundefokus og innovasjon er tre nøkkelbegreper bak konsernets ekspansjon.
Selskapet satser 5 % av sin omsetning på forskning og utvikling.
Et eget investeringsselskap, Schneider Electric Ventures, ble etablert i 2000 med et fond på 50 millioner euro for å fokusere på investering i nystartede selskaper basert på banebrytende teknologier:
mikroelektronikk, nanoteknologi, smarte materialer, optoelektronikk, trådløs kommunikasjon, sensorer, ny software, services og nettverksapplikasjoner innen energi og industri.
Nye strategiske oppkjøp og avtaler
I juni 2008 signerte Schneider Electric en avtale for oppkjøp av RAM Industries i USA.
RAM er en ledende produsent og leverandør av løsninger for å styre temperatur, ventilasjon osv.
Deres produkter selges hovedsakelig til maskinbyggere, bl.a. i Europa. Oppkjøpet skal styrke Schneider Electrics posisjon innenfor energieffektivitet på globalt nivå.