Meny
07.07.2008

NTNU til topps i Frankrike

Det ble kjempesuksess for NTNU i årets Shell Eco-marathon.
Laget kjørte 729 kilometer med sin hydrogendrevne brenselcellebil.
– Vi er veldig fornøyd, sier NTNU-studenten Bjørn Hembre.

Bilen, som har fått navnet PureChoice, ble i sin klasse bare slått av De Haagse Hogeschool fra Nederland, som kjørte 848 km på en hydrogenmengde tilsvarende én liter bensin.
  
I tillegg til andreplassen utkonkurrerte NTNU-studentene de 200 andre lagene på både sikkerhet og kommunikasjon.

Både sikkerhetsprisen og kommunikasjonsprisen gikk nemlig til studentene fra Trondheim.

Problemer Phi
Høyskolen i Østfold deltok med sin bensindrevne bil Phi i klassen Urban Concept. Laget opplevde alle deltakernes mareritt da et drev ble ødelagt i første heat.

Drevet ble raskt reparert, men røk igjen før andre heat. De mekaniske problemene bød på stort hodebry, og NTNU-laget trådte hjelpende til for å bidra med sin tekniske kompetanse.

Hele natten ble det arbeidet med bilen, som stilte klar til start i tredje og siste heat. På grunn av problemer med bensintilførselen kom ikke bilen i gang, og løpet endte dermed i skuffelse for laget som har forberedt seg til løpet siden studieåret startet i august i fjor.

729 km på én liter 
I første heat opplevde også NTNU-laget tekniske problemer. En sikring klasset for 60 ampere røk allerede på 12 ampere, og bilen kom ikke lenger enn 85 meter.

Men i andre og tredje heat virket alt som det skulle. Laget oppnådde først et resultat tilsvarende 703 kilometer på én liter bensin.

I tredje og siste heat kjørte laget hele 729 kilometer.

I konkurransen brukes faktorer for å regne om hydrogenbil-resultater til forbrenningsmotor-ekvivalenter.

Bedre og bedre
– Resultatene fra årets Shell Eco-marathon viser at studentene blir bedre og bedre år for år. De tekniske utfordringene er store, og de norske lagenes innsats har vært svært god, med både opp- og nedturer, sier fungerende kommunikasjonssjef Kim Bye Bruun i A/S Norske Shell.
  
– Vi er alle svært imponert over entusiasmen blant de over 2000 studentene fra 22 land. Utfordringen består i å designe og bygge en bil som kan kjøre så langt som mulig på energimengder tilsvarende én liter drivstoff.

Det er neste generasjons ingeniører og designere som her viser at vi må arbeide sammen når vi tar fatt på verdens energiutfordringer, sier Bruun.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no