Meny
08.06.2008

Datametrix leverer ny telefoniplattform til Skatteetaten

Ignis-eide Datametrix har inngått en avtale med ErgoGroup om å levere ny telefoniløsning til Skatteetaten.
Avtalen er en del av en større rammeavtale og har en totalverdi på omlag ti millioner norske kroner.

Avtalen innebærer at Datametrix skal levere sentralbord og telefonistøttesystemer i hele skatteetaten. I tillegg skal det rulles ut en Unified Communication-løsning (IP-telefoni) til Skattens Hus i Bergen og Skattekvartalet i Oslo, totalt 1400 brukere.

Disse løsningene vil kunne bygges ut til å dekke hele Skatteetaten etter hvert. Sentralbord og telefonistøttesystemet skal kunne benyttes både på eksisterende PBX-løsning og de nye IP-baserte plattformene i 
Bergen og Oslo.
  
Datametrix skal levere hardware fra Cisco, støttesystemer fra Netwise, design og implementering av løsning samt service og vedlikehold.

Datametrix er en underleverandør til ErgoGroup som eier rammeavtalen med Skatteetaten.
  
– Dette er en strategisk viktig avtale for oss, fordi det er et referanseprosjekt, samtidig som det er et krevende prosjekt der våre teknologiløsninger også skal integreres mot eksisterende plattformer. 

Flere offentlige etater og større virksomheter lukter på løsninger der det gradvis innføres en større andel av IP-baserte kommunikasjonsløsninger. Avtalen gjør oss også godt posisjonert i forhold til fremtidige utbygginger av løsningen hos Skattetaten, sier administrerende direktør Svein Lerkerød i Datametrix.
  
Prosjektoppstart var 2. Mai, og innen 15. desember i år skal løsningen være implementert. Løsningen vil basere seg på Call-server (CCM) fra Cisco og sentralbord og støttesystem fra Netwise.
  
– Prosjektet vil gi Skattetaten en enhetlig kommunikasjonsplattform for tale og datakommunikasjon, øke integrasjonen mellom telefoni og andre relevante applikasjoner, slik som blant annet e-post, fraværsmarkering, kalender og mobil.

Dette vil på sikt bidra til kostnadsbesparelser, sier Lerkerød.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no