Meny
01.04.2008

Redere på sporet

Verdens største rederier satser på jernbanetransport, og flere av dem går inn på eiersiden.
Alle rederier som Jernbanemagasinet har snakket med, mener at jernbanen er fremtidens transport av gods på landsiden.

Et av rederiene som allerede er betydelig representert på sporet, er norske Leif Høegh & Co. Eierne Morten W. og Leif O. Høegh står bak Hector Rail AB.

Sammen med fetteren Leif Høegh overtok Morten W. Høegh i 2003 et av Norges største rederier, det 80 år gamle familierederiet Leif Høegh & Co.

Via investeringsrådgiverselskapet Høegh Capital Partners og tre investeringsselskaper har familien i dag etablert seg blant annet innenfor eiendom, media og jernbane.

Hector Rail
Hector Rail er ved hjelp av Høegh-familiens solide tilgang på langsiktig kapital og de to gründerne Mats Nyholms og Ole Kjørrefjords dyktighet på jernbane i ferd med å bygge seg opp til å bli et betydelig godsselskap med 35 lokomotiver til disposisjon.
  
Hector Rail har hatt stor suksess med å spesialisere seg på å tilby lokomotivtrekkraft for hele godstog for frakt av store volumer for industrien og andre store virksomheter.    
  
I tillegg til en virksomhet i Sverige og Norge tilbyr nå selskapet trekkraft til godstog som kan gå direkte fra Norge til Sverige og Danmark og Tyskland.
  
Så sent som 4. januar i år startet Hector Rail – i samarbeid med Van Dieren Maritime – fast godstransport mellom Norrköping i Sverige og Herne i Ruhr-distriktet i Tyskland.

Fem tog skal gå ukentlig i begge retninger – med en konkurransedyktig gjennomsnittshastighet på 70 kilometer i timen.

Størst i Europa
– Vi skal bygge opp den største uavhengige, private leverandøren av trekkraft for godstog i Europa, sier Morten W. Høegh i et eksklusivt intervju med Jernbanemagasinet.
  
– Vi skal vokse mer i Skandinavia og bygge opp trafikk mellom Skandinavia og kontinentet, sier Høegh, og fortsetter: – Selskapet har klart å vinne kontrakter og vokse raskt med mindre tilførsel av kapital enn det vi opprinnelig la til grunn og understreker at redere har et sterkt kundefokus.
  
– Ved å forstå kundenes behov kan vi bidra med å finne gode og kreative løsninger og introdusere riktig trekkraft- og transportkapasitet. Jeg tror derfor at vi er gode eiere som tilfører noe mer enn bare finansiell kapital til Hector Rail, sier Høegh.

Ekspansjon?
På spørsmål om å trekke Hector Rail inn i en lengre transportkjede enn fra havn til havn svarer Morten Høegh: – Det er ikke umulig, og det ville vært spennende om Hector Rail kunne samarbeide direkte eller indirekte med Høegh Autoliners innenfor transport av biler og rullende materiell.

Samtidig er vårt engasjement i Hector Rail helt uavhengig av skipsfartsaktiviteter, og det er ingen strategisk kobling mellom de to selskapene.
  
Hector Rail har ingen konkrete planer om å gå inn i andre jernbaneselskaper. – Strategien til Hector Rails er basert på å levere trekkraft, og vi vil holde oss til det så lenge vi klarer å realisere lønnsom vekst innenfor dette segmentet.

Samtidig vil vi alltid vurdere muligheter til å kjøpe selskaper som kan passe inn i Hector Rails virksomhet og strategiske utvikling, avslutter Morten W. Høegh.

Kilde: Jernbanemagasinet

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no