12.12.2007
Optimerer emballasjebruk
Forbrukerne ønsker mindre og enklere emballasje, og næringslivet har satt i gang mange store prosjekter for å etterkomme dette.
TINE har nettopp gjennomført et ved ostepakkeriene på Klepp i Rogaland, Heimdal i Trondheim og Byrkjelo i Sogn og Fjordane.
Ved å endre transporteskene for 1-kilos Norvegiaost er palleutnyttelsen økt med
hele 68 %.
Transporten er redusert med ca. 10 000 paller årlig. Det innebærer
152 færre vogntog på veien og lavere CO2-utslipp. Det fører også til bedre utnyttelse av TINEs anlegg.
Tiltaket er et godt eksempel på næringslivets behov for kontinuerlig å jobbe med forbedring av emballasjen på produktene. Det er et sunnhetstegn når noen satser og oppnår resultater.
Eksemplene som gis i den årlige rapporten fra NOK (Norsk Emballasjeoptimeringskomité) til SFT, viser at det også er lønnsomt med slike miljøforbedringer.
Eierne bak materialselskapene – som har hovedansvaret for materialgjenvinning – har etablert NOK for å være pådriver i arbeidet med å optimere emballasje uten at dette skal redusere kvaliteten på varene forbrukerne foretrekker.
– Vi i TINE har samarbeidet med emballasjebedriften Smurfit Kappa Norpapp. Vår erfaring er at et samarbeid mellom emballasjeprodusenter og oss som aktør er avgjørende for et godt resultat, sier emballasjeutvikler i TINE, Annette S. Ness.
Ved å endre transporteskene for 1-kilos Norvegiaost er palleutnyttelsen økt med
hele 68 %.
Transporten er redusert med ca. 10 000 paller årlig. Det innebærer
152 færre vogntog på veien og lavere CO2-utslipp. Det fører også til bedre utnyttelse av TINEs anlegg.
Tiltaket er et godt eksempel på næringslivets behov for kontinuerlig å jobbe med forbedring av emballasjen på produktene. Det er et sunnhetstegn når noen satser og oppnår resultater.
Eksemplene som gis i den årlige rapporten fra NOK (Norsk Emballasjeoptimeringskomité) til SFT, viser at det også er lønnsomt med slike miljøforbedringer.
Eierne bak materialselskapene – som har hovedansvaret for materialgjenvinning – har etablert NOK for å være pådriver i arbeidet med å optimere emballasje uten at dette skal redusere kvaliteten på varene forbrukerne foretrekker.
– Vi i TINE har samarbeidet med emballasjebedriften Smurfit Kappa Norpapp. Vår erfaring er at et samarbeid mellom emballasjeprodusenter og oss som aktør er avgjørende for et godt resultat, sier emballasjeutvikler i TINE, Annette S. Ness.