Meny
12.12.2007

RamBase Retail forenkler vareflyten

RamBase er nå integrert med kassasystemet TP.net fra Wincor Nixdorf. Det danner bransjeløsningen RamBase Retail, som gir full kontroll i kundebehandlingen.
I begynnelsen av 2008 vil den første kunden ta i bruk systemet, sier salgsdirektør Stig Arnesen i Wincor Nixdorf. 

Systemet gir butikkansatte oversikt over tilgjengeligheten på varer i sanntid. Dersom en vare er utsolgt, gjør selgeren oppslag og finner varen på lager i en annen butikk i kjeden slik at kunden kan hente den der.
  
– RamBase Retail gir også sanntidsoversikt om salgsfrekvens. Fordelen er at kjeden kan flytte varen til det utsalgsstedet der etterspørselen er størst. Resultatet er flere salg og mindre ukurans på lager, sier Key Account Manager Retail Kari Mackie.

Lang erfaring
Wincor Nixdorf har 25 års erfaring i utvikling av butikkdataløsninger. TP.net forenkler integreringen av ERP-løsninger i faghandelen.
  
– Våre systemer forbedrer kundebehandlingen, øker servicegraden og skaper høyere lojalitet, sier Mackie. Hun legger til at Wincor Nixdorf har solgt 40 000 lisenser og er den største aktøren i Europa på POS-applikasjoner. 
  
– Vi benytter TP.net slik at ERP-aktørene får et globalt støttet verktøy når de utvikler løsninger til detaljistbransjen. Retail-bransjen stiller store krav til stabilitet og funksjonalitet.

Vi tilbyr tjenester som bidrar til å rasjonalisere forretningsdriften hos våre kunder. Implementeringstiden er kort sammenlignet med konkurrerende løsninger, sier Mackie.

Lokalt samarbeid
– Hvilken betydning har samarbeidet med den norske ERP leverandøren Hatteland Computer?
  
– Vi er en verdensomspennende leverandør av tjenester og løsninger til varehandelen og er avhengig av å samarbeide med nasjonale ERP-leverandører for å lykkes i våre hjemmemarkeder.

Hatteland Computer sin ERP-løsning er spennende og tilfredsstiller våre krav til slikt samarbeid, sier Arnesen. – Dette vil gi fordeler for begge parter i fremtiden.

Effektiviserer bransjen
TP.net og RamBase bidrar til å effektivisere faghandelen med bl.a. sanntidsinformasjon gjennom hele verdikjeden.

– På den måten oppnår butikkene effektiv styring og kan gjøre nødvendige korrigeringer på et tidlig tidspunkt, sier Arnesen.

– RamBase har god funksjonalitet for logistikk og distribusjon. For faghandelen er dette særdeles viktig, sier han.

Større fleksibilitet
Både TP.net og RamBase er basert på Microsofts.net. Det unike med Microsoft.net-teknologien er at den går på tvers av programmeringsspråk, slik at det er mulig å dele funksjonalitet mellom applikasjonene.

Wincor Nixdorf mener teknologien vil bidra til å effektivisere og dermed forbedre vareflyten i faghandelen. – Løsningen blir enkel å integrere og fører til mindre vedlikehold. Det gir brukerne kostnadsreduksjon i vareflyten, sier Arnesen.

Konkurransefortrinn
– TP.net et klart konkurransefortrinn sammenliknet med tradisjonell programvarearkitektur som de fleste av dagens leverandører baserer seg på, sier Arnesen.

Han ser muligheten for å samarbeide med Hatteland på det europeiske markedet, men dette er avhengig av erfaringene de høster i Norge.
   
– Konkurransefortrinnet ligger i at vi har en teknologi der kunden får god funksjonalitet, maksimal fleksibilitet og høy sikkerhet. Microsoft.net-teknologien har innebygde funksjoner som ivaretar sikkerhet. Det forenkler utviklingen, sier Arnesen.

Webbasert distribusjon
RamBase leveres som Software as a Service (SaaS). Det innebærer at applikasjonen befinner seg hos leverandøren og benyttes av kunden ved hjelp av et webgrensesnitt.
   
– Distribusjonen av programvaren er webbasert, noe som gir en enkel leveranse- og driftsmodell med forutsigbar kostnad og enkel implementering, sier salgssjef Olaf-Magnus Olsen i Hatteland Computer AS.
  
– Kunden betaler en månedsavgift pr. bruker som dekker oppgradering og videreutvikling av standardprogramvare, teknisk support, nødvendig kapasitet og responstid, oppgradering av database og server.

På den måten outsourses forvaltingen av både system og data, slik at kundene kan konsentrere seg om kjernevirksomheten. Kravet for å ta i bruk løsningen er en PC med Internettilgang. Informasjonen er dermed tilgjengelig når og hvor som helst, sier Olsen.

Rapport med dybdenavigering
RamBase har rapporter med dybdenavigering. Det gjør det enkelt å spore informasjon helt ned på detaljnivå. 

– Systemet opererer i sanntid, og all informasjon er hele tiden oppdatert. Før applikasjonen tas i bruk, definerer kunden og leverandøren et sett malbutikker. Disse tar hensyn til størrelse og sortiment.

De gjennomførte godkjenningsprosedyrer i malbutikkene danner grunnlag for den videre utrulling av RamBase. Grunnlagsdata fra malbutikkene benyttes i utarbeidelse av utrullingsplan og godkjenningsprosedyre for de øvrige butikkene i kjeden, sier Olsen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no