Meny
19.06.2007

Jotun oppfordrer til gjenvinning

Jotun trykker nå Tømt&Tørt-piktogrammet på all sin emballasje for å oppfordre nordmenn til gjenvinning av emballasjen etter bruk.
Tom og tørr emballasje er ikke lenger å anse som farlig avfall og bør gjenvinnes for å spare miljøet og begrensede råstoffkilder, opplyser selskapet i en nyhetsmelding. - Jotun appellerer på en fortreffelig måte til miljøbevissthet og viser med dette sitt miljøengasjement, sier miljøingeniør Tor-Fredrik Saue, i returordningen Tomt & Tørt.
 
– Nå ønsker vi å oppfordre forbrukerne til å returnere all emballasje til godkjente mottak over hele landet, sier emballasjeutviklingssjef Agnethe Eyde i Jotun.
  
Den norske malingsprodusenten betaler såkalte ”vederlagspenger” for hver eneste produsert emballasje og forhåndsbetaler dermed gjenvinningen av emballasjen.

Dermed kan godkjente mottak over hele landet ta imot emballasjen kostnadsfritt fra emballasjebesitteren.     
  
Returordningen Tomt&Tørt sørger for leveringen av tom og tørr emballasje fra proffmarkedet.
 
Legger forholdene til rette for forbrukerne
Miljøfyrtårnsbedriften Arnes Fargehandel i Larvik har valgt å utvide returordningen til også å gjelde forbrukerne.

– Vi ønsker å legge forholdene til rette og gjøre det enkelt for våre kunder å være miljøvennlige, sier miljøansvarlig hos Arnes Fargehandel, Mari Blix-Arna. – Dermed tar vi imot kundenes tomme brukte emballasje når de kjøper et nytt spann.
 
Lønnsomt for samfunnet og vårt felles miljø
– Returordningen er lønnsom for den enkelte bedrift, samfunnet og vårt felles miljø, fortsetter Tor-Fredrik Saue i returordningen Tomt&Tørt. Det er Maling- og lakkindustriens Forbund, Miljøverndepartementet, Plastretur og Norsk MetallGjenvinning som står sammen bak returordningen Tomt & Tørt.

Ordningen ble organisert som et frivillig tiltak for å vise myndighetene at miljøgebyr ikke var veien å gå for å få opp gjenvinningstakten på bransjens emballasje. Norsk Gjenvinning står for den operative gjennomføringen av returordningen fra proffmarkedet.
  
Praktisk skjer gjenvinningen ved at metallet sendes til prosessindustri for gjenvinning. Plasten kan enten benyttes som energi eller omdannes kjemisk til metanol (fremtidens drivstoff for biler).

Produsenten betaler for gjenvinningen
Som emballasjeprodusent betaler Jotun såkalte ”vederlagspenger” for hver produserte emballasjeenhet til selskapet ”Grønt Punkt”.  ”Grønt Punkt” mottok i fjor 25 millioner kroner fra ulike norske produsenter som uavkortet gikk til innsamling og gjenvinning av brukt emballasje. 
   
”Tomt&Tørt” finansieres av vederlagspengene fra ”Grønt Punkt” og tilbyr en gratis innsamlingsordning for bedrifter som oppbevarer brukt emballasje fra maling, lakk, sparkel, lim og trykkfarge.
 
Returnerte 65 % til forsvarlig gjenvinning
Retursystemet organisert av Tomt&Tørt sørget i 2006 for at 65 % av all tom og tørr emballasje som hadde inneholdt maling, lakk, lim, sparkel eller trykkfarge, ble tatt vare på og brakt til forsvarlig gjenvinning.

Samme returprosent lå på 1 % i 2003 da Maling- og lakkindustriens Forbund inngikk den forpliktende samarbeidsavtalen med bransjen om retur.
  
EUs krav til bransjens gjenvinningsprosent er på 60 % innen 31.12.2008. Dermed ligger allerede bransjen langt forut for hva som er pålagt.

– At bedrifter som Jotun trykker vårt piktogram på emballasjen sin, er av stor betydning for videre utvikling, avslutter Saue fornøyd.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no