Meny
07.11.2006

Kraftstasjon på vei til Antarktis

Den skal ende opp på Troll forskningsstasjon i Antarktis. Statsbyggs nye kraftstasjon i ti containere ble i slutten av oktober lastet om bord på båten Ivan Papanin i Oslo.

Det er en helt spesiell reise den nye kraftstasjonen til Troll forskningsstasjon skal gjøre. Containere skal fraktes fra Oslo via Cape Town til iskanten i Dronning Maud land.

 

Deretter vil containerne bli tatt over på sleder og trukket av kraftige beltekjøretøyer 280 km innover og 1250 meter oppover til fjellene, der Troll er lokalisert i Antarktis

 

Spennende og spesielt
– Det er en spennende reise og et helt spesielt prosjekt, innrømmer prosjektleder Peter Moltke-Hansen i Statsbygg.

  

Planen er at båten skal gå fra Cape Town 25. november, og det er ventet at seilasen derfra tar omtrent 11 dager. En rundtur fra Troll til iskanten og tilbake igjen tar omtrent en full uke. Man regner med at alt utstyr vil være fraktet inn til Troll i løpet av desember.

  

Det er foretatt forsterkninger i containerne med kraftstasjonen for at disse skal tåle sjøtransporten og sledetransporten i Antarktis. Grunnarbeider og montering av plattform for kraftstasjonen vil bli utført i desember. Deretter starter montasjen. Ferdigstillelse og idriftsetting skal skje i løpet av februar, forteller Moltke-Hansen.

 

Demontering
Statsbygg mottok i juni bestillingen fra Miljøverndepartement om ny kraftstasjon til Troll, som brukes av Norsk Polarinstitutt. Siden har prosjektet gått i raskt tempo.

 

Det har vært planlagt og bygd. Prøvemontering og testing av kraftstasjonen er gjort på Minnesund, og etterpå er den demontert. Nå er den lastet den om bord på Ivan Papanin.

  

Det nye anlegget skal tilknyttes eksisterende anlegg for strøm og fjernvarme. Byggets hovedfunksjon er husing av aggregater med tilhørende utstyr, som skal forsyne stasjonen med strøm til økt forskningsaktivitet og nye antenner, sier Statsbyggs prosjektleder, som også kan fortelle at spillvarme fra aggregatet skal brukes til oppvarming.

 

Murmansk-Antarktis
Isbryteren Ivan Papanin er kontrahert av Norsk Polarinstitutt etter en EU-anbudsrunde. Båten er 166 meter lang, har 17 000 hestekrefter og en lastekapasitet på 1000 tonn.

 

Baugen er solid nok til å bryte vei gjennom 1,5 meter tykk is. Isbryteren kommer fra Murmansk, har vært i Tromsø og lastet store mengder utstyr fra Norsk Polarinstitutt. Etter Oslo-besøket fortsetter ferden videre mot Antarktis og Troll.

  

Troll forskningspark eies av staten gjennom Statsbygg og leies ut til Norsk Polarinstitutt.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no