Meny
04.09.2006

Dårlig opplæring av ledere

Norske ledere får for dårlig opplæring i personalbehandling. Resultatet er høyt sykefravær og dårlig utnyttelse av bedriftens ressurser, sier sjefen for landet største bedriftshelsetjeneste.

Norske bedriftsledere rekrutteres gjerne fra økonomi, jus og ingeniørutdanninger. Kunnskap om hvordan man skaper et godt arbeidsmiljø inngår sjelden som en del av den obligatoriske utdanningen.

  
Det gjør mange ledere unødvendig dårlig rustet til å for eksempel konflikthåndtering, sier lege og direktør Geir Riise i bedriftshelsetjenesten Hjelp 24.

 

Oppdages sent

– Mange personalkonflikter og arbeidskonflikter løses heller med sykemelding, sier han.

   Riise vil ha arbeidsmiljøkunnskap inn på den obligatoriske timeplanen til studenter i typiske lederutdanninger, og ikke bare som et frivillig ekstratilbud.

  

Dessverre oppdager mange ledere for sent hvor viktig det er for bedriftens økonomi at de ansatte trives. Et godt arbeidsmiljø merkes også på bunnlinjen i en bedrift, sier Riise.

  

Bedriftshelsetjenestene spiller ofte en viktig rolle i å hjelpe ansatte tilbake i arbeid.

   – Dessverre blir vi altfor ofte koblet inn først når konflikter er fastlåst og sykemelding er et faktum. Vårt råd til ledere er forebygging gjennom aktiv bruk av bedriftshelsetjenestens ressurser til opplæring og lederutvikling, sier Riise.

 

Begrenset kunnskap

Spørreundersøkelser blant ledere viser ofte stor uttalt interesse for arbeid med arbeidsmiljø. Men en mer dyptpløyende undersøkelse gjort av Administrativt Forskningsfond (AFF) ved Norges Handelshøgskole viser at det er stor variasjon i hva interessen består i.

   

En del ledere har en relativt begrenset kunnskap og interesse for de mykere verdiene på en arbeidsplass, sier forsker Jøri Gytre Horverak ved AFF. Hun er enig med Riise i at arbeidsmiljø er alt for lite til stede i undervisningen.

  

 Den begrensede kunnskapen skyldes trolig at de institusjonene som utdanner ledere i Norge, som Norges Handelshøgskole, BI, Forsvaret og ingeniørutdanninger, legger mindre vekt på ledelse fra mellommenneskelig perspektiv enn fra et administrativt perspektiv. Det får konsekvenser for den ledelsen som utøves, sier Horverak.

 

Taper i tidsklemma

Undersøkelsen fra AFF konkluderer med at det ofte mangler gode måleredskaper som kan registrere grad av trivsel og arbeidsglede.

   

I en leders stressende hverdag er spørsmål omkring ansattes motivasjon det første som går med i dragsuget. Det er mye enklere å forholde seg til tall og fakta, ting som man kan sette to streker under, sier Horverak.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no