Meny
07.08.2006

EU forsterker satsing på skipsfart og maritime næringer

Europakommisjonen har nylig lagt frem en grønnbok med tittel ”Towards a future Maritime Policy for the Union: A European vision for the oceans and seas”.

Dette er et offensivt dokument, der EU for første gang søker å forene virkemidler og strategi for en bredt definert maritim næring.

 

Grønnboken tydeliggjør og forsterker EUs ambisjon om å befeste Europas stilling som verdens maritime supermakt, sier administrerende direktør Marianne Lie i Norges Rederiforbund.

Hun mener at dette også er en utfordring til norske myndigheter om å styrke Norge som fremtredende skipsfartsnasjon. Norske rederier er verdensledende innenfor en rekke områder, blant annet offshoreservice, gass-, kjemikalie-, bil- og papirtransport og utgjør kjernen i et av verdens fremste maritime næringsmiljø. Det betyr at Norge og norsk skipsfart er viktig for EU.

  
Norges Rederiforbund deler Kommisjonens ambisjon om å fremme konkurransedyktig og bærekraftig europeisk kvalitetsskipsfart og vil ta aktivt del i den kommende høringsrunden. 

En viktig arena for meningsutveksling blir plenarmøtet i European Maritime Industries Forum som arrangeres i Oslo 5.–6. oktober i år, sier Marianne Lie, som legger til at Europakommisjonen legger stor vekt på
skipsfartens strategiske betydning for regionen, og da spesielt i tilknytning til energipolitiske problemstillinger. 

Det understrekes at Norge er en sentral samarbeidspartner for å fremme Europas interesser på dette området.”

  
Kommisjonen fremhever skipsfartens katalysatorrolle i forhold til spesielt skipsbyggings- og skipsutstyrsindustrien. Likeens nevnes forsikring, bank, megling og klassifikasjon som satsningsområder. Dette er sammenhenger som også er dokumentert grundig i norske utredninger, sier Marianne Lie.

  
Leder for det nederlandske maritime forumet og rådgiver for Europakommisjonen, Dr Niko Wijnolst, beskriver Norge som en hjørnestein i det europeiske maritime miljøet. Han startet et foredrag i Oslo 1. juni med å fastslå at skipsfarten er ”den eneste næringen i EU som er positivt diskriminert”. 

 

Han viste til at EU satser aktivt og tillater positive virkemidler som spesielle skatteordninger og subsidier for å kunne konkurrere med Asia. I følge Dr Wijnolst illustrerer dette mer enn noe annet hvor stor betydning EU innser at den maritime næringen har for regionen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no