Meny
06.02.2006

Mat-turisme faller i smak

Interessen for lokal mat øker blant turister, viser undersøkelser. Nå lokkes tyskerne til Norge med fjord, fjell og fenalår.
En stor norsk delegasjon av matprodusenter og reiselivsbedrifter var representert på den store matmessen Grüne Woche i Berlin 13.–22. januar for å promotere Norge som reisemål. 
  
I år satset vi mer bevisst enn tidligere på samspillet mellom reisemål og lokal mat. Vi sier til tyskerne at de skal komme og smake på Norge, sier prosjektleder Finn-Børre Stokholm i Landbruks- og matdepartementet (LMD).

Mat styrer målet
Annenhver tysker mener at nasjonale matprodukter og matkultur er viktig når de velger ferieland, viser en undersøkelse LMD og Innovasjon Norge gjorde i forbindelse med fjorårets Grüne Woche. Samtidig svarte bare 10 prosent at de vet litt eller noe om norsk mat.

Målet med å delta på Grüne Woche er å øke kunnskapen. Det er naturen som trekker tyskerne til Norge. Lokale oster, fisk, spekemat og brødvarianter er i ferd med å bli viktige turistmagneter, sier Stokholm til Newswire. Opptil 6000 norske gårdsbruk lager egne matprodukter, og produksjonen er økende.

Drar utenfor
Med sine 83 millioner innbyggere er Tyskland et kjempemarked. Tyskerne topper statistikken over utenlandske overnattingsdøgn i Norge, og stadig flere drar hit på ferie. I årets ti første måneder økte antall tyske overnattinger med ni prosent i forhold til samme periode i fjor.

Tyskerne skiller seg ut fra andre turister ved at de helst drar utenfor byene. For eksempel utgjør de nesten halvparten av belegget på Hurtigruta, sier Stokholm. LMD mener kombinasjonen av mat og turisme er en viktig strategi for næringsutvikling for norske gårdsbruk og lokalsamfunn.
   
Landets veikroer kan trekke mange turister ved å servere lokal mat. Det er en utfordring at turistene møter den standardiserte menyen, sier Stokholm.

Vær sær
Turisters økende interesse for lokal mat er dokumentert i undersøkelsen ”Gatronomic Tourism – Europe”, utført av britiske Mintel. Reiselivsbedriftene er høyst klar over trenden. Norge er et høykostland og må konkurrere i betalingsdyktige segmenter.

Betalingsviljen for produkter og opplevelser med karakter, historie og særpreg er langt høyere enn for importert dusinvare, sier kommunikasjonsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Reiselivsbedriftenes landsforening (RBL).
  
Hun tror samarbeid mellom landbruk og serveringsnæringen vil gi norsk reiseliv et løft.
– Norge har kokker og råvarer i verdensklassen. Lokal mat en helt logisk måte for område å satse på, sier Solheim.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no