Meny
04.05.2005

Norge skal lære sjømatdesign

En krabbeprodusent i Sogn og Fjordane femdoblet omsetningen etter å ha utviklet ny emballasje og grafisk profil.
Nå skal flere sjømatbedrifter få lære triksene. I forbindelse med Designåret 2005 setter Norsk Designråd og Innovasjon Norge spesielt søkelys på sjømatnæringen.

– Norsk sjømatnæring har et stort potensial, men det er viktig med nytenking og fokus på kommunikasjon og produktutvikling for å realisere dette potensialet på en best mulig måte, uttalte nærings- og handelsminister Børge Brende på et seminar for sjømatprodusenter på Vestlandet. 
  
Vi ser at bedrifter som satser profesjonelt på design i tillegg til høy produktkvalitet, hevder seg bedre i markedet og oppnår gode resultater både på kort og lang sikt, sa Brende.

Han understreket at en av intensjonene med Designåret nettopp var å få flere bedriftsledere til å forstå hva design kan bety for lønnsomheten, og få dem til å inkludere designkompetanse i bedriftens strategiske planer.

Formidabel vekst
Bedriften Sigurd Løkeland på Atløy i Sogn og Fjordane er en av dem som har tatt design og markedsføring på alvor. Og veksten har vært formidabel. Fra 2001 til 2004 har de femdoblet omsetningen. Design fungerer, slår direktør Løkeland fast.

I 2001 omsatte Sigurd Løkeland krabbeprodusenter for 3,1 millioner kroner. I 2004 hadde omsetningen økt til hele 15 millioner. Bedriften produserer hovedsakelig hermetisk krabbe.
  
Vi begynte å utvikle vår nye design i 2003, og var da en av de første sjømatprodusentene som gjorde det, sier Løkeland. Ønsket var å gjøre hermetikkboksen mer fristende og dermed få innpass på nye markeder.

Eksporteventyr
Vi utviklet emballasje som var mer rettet mot taxfree-salg. Vi satset også på ny profilering på web og på øvrig kommunikasjon, sier Løkeland. Krabbeforetaket var det første til å trykke webadressen på hermetikkboksen. De satset også mye på å få med en presentasjon av produktet på boksen.
  
De nye hermetikkboksene ble i engelsk utgave presentert på Salmon House of Norway på Gardermoen. Slik begynte eksporteventyret.
  
Vi selger et luksusprodukt; våre krabber er håndrensket i et av verdens dyreste land. Dette skal reflekteres i designen slik at kundene blir mer villige til å betale for eksklusiviteten, sier Løkeland.

Økt interesse
Prosjektleder for Designåret 2005, Beth Stensen, sier at det er på tide at flere sjømatprodusenter blir mer bevisste på hva design kan gjøre for omsetningen deres.
  
Sjømatprodusentene våre trenger design for å stå sterkere i den internasjonale konkurransen, sier hun. – Vi har fantastiske produkter, men norske produsenter er lite bevisste på hvordan de skal kommunisere denne kvaliteten til forbruker.

Det ligger store muligheter i å bli mer bevisst på forbrukernes ønsker og behov – og her kommer design inn i bildet. Kilde: www.designaret.no
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no